Rodzaje kontenerów morskich

Nie ma co się oszukiwać, kontenery to nieodłączny element całego morskiego transportu. W większości wypadków mają one formę metalowych skrzynie o klasycznych wymiarach oraz służy do transportu wszelkiego rodzaju towarów. Co warto wiedzieć na ten temat?

Jak zbudowany jest kontener morski?

Z pewnością bardzo wiele osób pośród nas wielokrotnie widziało prostopadłościenną skrzynię, której wymiary były zbliżone do niedużego budynku. W jej skład prawdopodobnie wchodziły ściany, drzwi, podłoga oraz dach. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, gdzie tak naprawdę znajduje się tak zwana gęsia szyja, a także zaczepy odpowiedzialne za mocowanie całego kontenera.

Stalowa konstrukcja samego kontenera jest zarówno podstawa, jak i słupki narożne. Z kolei rama zbudowana jest zaraz wzdłuż belek nośnych, a także dźwigarów oraz belek poprzecznych. Nie możemy zapomnieć, że podłoga kontenera musi poradzić sobie zarówno z całą masą ładunku, jak i wytrzymać nacisk manewrujące wokół układarki wraz z konkretnym towarem. Na wewnętrznych ścianach oraz podłodze kontenera spotkamy się z uchwytami służącymi do mocowania danego ładunku. Najsolidniejszą częścią całego kontenera są oczywiście narożne słupki wraz z górnymi i dolnymi narożami zaczepowymi, które pozwalają na podnoszenie, stawienie oraz mocowanie kontenera. Nie możemy także zapomnieć o podwójnych drzwiach, które są montowane na zawiasach przyspawanych do wyżej wymienionych słupków. Charakteryzują się one swoją wodoszczelnością oraz są zamykane na dwa do czterech zamków z otworami przeznaczonymi na plomby, oraz kłódki. Na samej górze znajduje się oczywiście dach, na którym nie powinniśmy umieszczać zupełnie nic. Jakie mamy rodzaje kontenerów https://www.balticon.pl/kontenery-morskie/?

Kontener uniwersalny

Kontenery tego typu są przeznaczone do przewozu jakichkolwiek ładunków drobnicowych. Warto także wspomnieć, że jeśli przeprowadzimy prowizoryczne czy czasowe modyfikacje, mogą one zostać wykorzystane do transportu ładunków luzem. Bez względu na to, czy są one sypkie, czy ciekłe. Te pierwsze powinny być przewożone w tak zwanym big begu, który jest ładowany w sposób pneumatyczny oraz wypełnia całe wnętrze kontenera. W czasie wyładunku konieczna jest naczepa kontenerowa wywrotka lub po prostu odpowiednie urządzenie pneumatyczne. Ciecze neutralne mogą być przewożone z pomocą tak zwanych flexitank.

Kontener z otwartym dachem

Takie kontenery https://ecocontainers.com/33-budowlany są wykorzystywane głównie wtedy, gdy dany ładunek jest większy niż wysokość standardowego kontenera lub załadunek jest niemożliwy ze względów manipulacyjnych. Konstrukcja kontenera jest bardzo specyficzna i pozwala nam na użycie całego otworu drzwi oraz dachu. Ściany oraz podłoga takiego kontenera wyposażone są w uchwyty mocujące. 

Z kolei dach kontenera bardzo często okrywany jest specjalną wodoszczelną plandeką, która wcześniej jest wyposażona w linkę wraz z celnym zamknięciem. Kiedy mamy do czynienia z tak zwanymi kontenerami hardtop, dach jest w pełni stalowy, a drzwiowy otwór nie posiada górnej belki. Nie możemy zapomnieć, że zarówno kontenery hard top, jak i open top, są zarezerwowane dla sprzętu specjalistycznego. W związku z tym należy kupować je za pomocą specjalnego zamówienia oraz liczyć się z większymi kosztami.

Kontener z otwartym dachem oraz bokiem

Tego typu rozwiązanie jest przeznaczone do transportu ładunków, których przewóz jest niemożliwe poprzez wykorzystanie wyżej wymienionych rozwiązań. Konstrukcja podłogi wraz z odpowiednio osadzonymi ścianami sprawia, że mocowanie oraz zabezpieczenie towaru nie należy do zbytnio trudnych zadań. Warto także wspomnieć, że takie kontenery charakteryzują się stosunkowo grubą podłogą. 

Kontener platforma

Przeznaczony do transportu ładunków gabarytowych oraz ciężkich https://www.balticon.pl/relacje-inwestorskie/. Jego ładowność wynosi aż 40 ton. Wytrzymała podłoga pozwala na transport ładunków charakteryzujących się dużym punktowym naciskiem. Rozwiązania tego typu najczęściej używa się w przypadku tak zwanej relacji port-port. 

Kontener cysterna

Jak każdy z nas może się domyślić, jest to rozwiązanie przeznaczone do przewozu cieczy pitnych czy płynnych chemikaliów. Jego konstrukcja musi być zgodna z normami IMDG. Jednak w przypadku transportu artykułów spożywczych, konieczne jest wykorzystanie do tego kontenerów z oznaczeniem „Potable Liquids only”. Pojemność takiego kontenera wynosi 20 000 litrów. Jest on jednak napełniany tylko i wyłącznie w 80 procentach, aby zapobiec rozlaniu się cieczy.

Kontener chłodniczy

Takie rozwiązanie przeznaczone jest do przewozu ładunków, które wymagają konkretnej stałej temperatury. W związku z tym ich ściany wypełnione są specjalną pianką poliuretanową, a podłoga wykonana jest z odpowiednich aluminiowych T-gratingów, które spełniają zadania powietrznego kanału. Temperatura, jaka może zostać utrzymana w środku, wynosi ok. +25°C – -25°C, jednak jedynie do momentu, gdy różnica między zewnętrzną temperaturą a tą w środku nie jest zbyt duża.

Jak widać, rodzajów kontenerów morskich jest naprawdę sporo. Jeśli zamierzamy wybrać jeden z nich, należy określić, czego oczekujemy, a z pewnością nasz zakup nie pójdzie na marne.

 

 

angielski

Dodaj komentarz