Działki na sprzedaż: Błędy, które sprzedający popełniają najczęściej
Działki na sprzedaż: Błędy, które sprzedający popełniają najczęściej. Korzystne i możliwie najbardziej bezpieczne wystawienie działki na sprzedaż, wcale nie należy do zbyt prostych zadań. Wszelkie działania na rynku nieruchomości wymagają ogromnej wiedzy i doświadczenia w tej dziedzinie. Drobne zaniedbania mogą mieć potężne konsekwencje w przyszłości, a przeoczenie pozornie mało istotnych spraw, zazwyczaj jest punktem wyjściowym dla błędów, które skutkują wielkimi stratami finansowymi po stronie sprzedawcy.
Warto zatem dołożyć wszelkich starań, aby przygotowana przez nas oferta była jak najbardziej atrakcyjna zarówno dla potencjalnych kupców, jak i nas samych. Należy skupić się na drobiazgach, istotnych dokumentach oraz wielu innych aspektach. Jakie błędy są najczęściej popełniane przez sprzedawców? W jaki sposób uniknąć ich popełnienia?
Dlaczego tak ważny jest plan sprzedaży gruntu?
Osoba planująca wystawienie działki na sprzedaż ma zwykle dwa cele. Pierwszym jest możliwie szybka finalizacja transakcji, drugim zaś – uzyskanie najwyższej ceny za oferowany teren. Aby osiągnąć takie założenia, należy wcześniej zaplanować każdy z etapów procesu sprzedaży. W tej kwestii należy wystrzegać się podejmowania nieprzemyślanych decyzji oraz działania pod wpływem impulsu. Warto także zrezygnować ze słuchania rad osób niemających doświadczenia w prowadzeniu podobnych transakcji.
Plan sprzedaży gruntu powinien rozpoczynać się od momentu ostatecznego podjęcia decyzji o sprzedaży, przez skompletowanie wszelkich niezbędnych do przeprowadzenia transakcji dokumentów, ustalenie oczekiwanego zysku, dokładne przeanalizowanie ofert konkurencji i wycenę własnej działki na sprzedaż, aż po podpisanie umowy z kupującym i dopełnienie wszelkich czynności związanych z przekazaniem praw do gruntu nabywcy. Najlepszą opcją jest skorzystanie z pomocy doświadczonych pośredników. Są oni w stanie wyeliminować możliwość popełnienia wszelkich błędów i sprawić, że całość procesu przebiegnie gładko i profesjonalnie.
Działki na sprzedaż a błędy w ich wycenie
Jednym z najczęściej popełnianych błędów w procesie sprzedaży gruntu jest przyjmowanie nieodpowiedniej ceny w chwili tworzenia oferty. Osoby usiłujące przeprowadzić całość procesu sprzedaży samodzielnie, niezwykle często zawyżają wartość swojej działki, co przekłada się na utratę wielu potencjalnych kupców. Nie warto zakładać, że najlepszą opcją będzie późniejsze obniżenie kwoty. Najlepiej jest od razu przedstawić swoje oczekiwania w sposób jasny i czytelny dla zainteresowanych. Co ciekawe, błędy tego rodzaju są popełniane zarówno przez właścicieli terenów, jak i niedoświadczonych pośredników.
Odpowiednio dobrana cena ofertowa działki na sprzedaż to taka, która bezpośrednio wynika z czterech najważniejszych kryteriów, czyli:
- aktualnej sytuacji na rynku;
- popytu na działki budowlane w regionie;
- jakości i klasy sprzedawanego gruntu oraz prowadzącej do niego drogi dojazdowej;
- lokalizacji danego terenu.
Należy wiedzieć, że zbyt wysokie oczekiwania finansowe, które nie znajdują odzwierciedlenia w realnej wartości terenu, w znaczący sposób ograniczają krąg potencjalnych kupców. Wskutek złej wyceny traci się zatem możliwość szybkiego sfinalizowania transakcji. Warto pamiętać, że najbardziej precyzyjne dobranie ceny jest możliwe dzięki skorzystaniu z usług wykwalifikowanych pośredników. Konkretnie takich, którzy mają wieloletnie doświadczenie w swoim zawodzie. Najlepiej wybierać pośredników pochodzących z miejsca, gdzie znajduje się nasza działka na sprzedaż. Dzięki temu można mieć większą pewność co do tego, że wykonawca bardzo dobrze zna dany rynek i będzie w mocy jeszcze lepiej wykonać swoją pracę.
Nieodpowiednie promowanie oferty
Nawet jeśli cena działki na sprzedaż została skalkulowana wręcz doskonale, to brak odpowiednich działań promocyjnych może skutecznie wydłużyć czas dokonania transakcji. Chodzi o to, że przez słabą reklamę, oferta nie ma szans dotarcia do dużej liczby potencjalnych kupców. Najlepsze działania marketingowe są swoistym kompromisem pomiędzy zasięgiem a kosztem.
Ważne jest, aby dobrze wyselekcjonować środki przekazu, gdzie oferta zostanie zaprezentowana. Dzięki temu będzie łatwiej dotrzeć do pożądanej grupy docelowej. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się skorzystanie z usług firmy pośredniczącej. Takie przedsiębiorstwa zazwyczaj dokładnie wiedzą, w których mediach najlepiej umieścić reklamę danej działki na sprzedaż. Biura mające doświadczenie w branży, robią to niemal intuicyjnie i prawie zawsze udaje im się dobrać najlepszą z możliwych dróg.
Co więcej, skorzystanie z wiedzy pośredników pozwala także na zmniejszenie wszelkich kosztów związanych z promowaniem oferty. Wszystko dlatego, że działania są wykonywane profesjonalnie, a ich skutki są pewne. Dzięki temu sprzedawcy nie przepłacają i zyskują większe grono zainteresowanych. Nie warto myśleć, że samodzielna sprzedaż działki jest tańsza. Generuje ona wiele kosztów, które wynikają z braku wiedzy i doświadczenia właścicieli gruntu. W tej sytuacji trzeba na wstępie nieco zainwestować, aby więcej zyskać przy finalizacji transakcji.