Witamina K

Witamina K

Witamina K – co powinniśmy wiedzieć? Jeśli skupimy się na jedzeniu zdrowych produktów, nasz organizm będzie działał prawidłowo. Jedzenie musi nie tylko dobrze smakować, ale także dostarczać minerałów i witamin. Niedobór lub nadmiar może prowadzić do chorób, które prowadzą do wielu chorób i objawów. Witamina K jest bardzo ważna, ale przez wielu niedoceniana.

Jakie rodzaje witaminy K możemy wyróżnić? Jakie właściwości ma witamina K? W jakich produktach znajdziemy witaminę K? Co może powodować niedobór witaminy K? Co się dzieje w przypadku przedawkowania witaminy K? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w poniższych artykułach, do lektury których zapraszamy wszystkich zainteresowanych.

Jakie rodzaje witaminy K możemy wyróżnić?

Witaminę K można znaleźć w trzech formach: K1, K2 i K3. Witamina K1 to żółta ciecz syntetyzowana przez rośliny. Jest odporny na temperaturę, a także charakteryzuje się rozpuszczalnością w tłuszczach. Jest ona przekazywana naszemu organizmowi wraz z pożywieniem. Znajdujemy go w produktach pochodzących z roślin. Natomiast witamina K2 jest wytwarzana przez mikroorganizmy w naszym układzie pokarmowym. Jest również rozpuszczalny w tłuszczach. Synteza zachodzi w jelicie czczym i jelicie krętym. Pokrywa zdecydowaną większość zapotrzebowania na takie substancje. Witamina K3 to syntetyczna pochodna rozpuszczalna w wodzie. Charakteryzuje się wysoką biodostępnością i wygląda bardziej satysfakcjonująco niż witamina K1.

Jakie właściwości ma witamina K?

Witamina K
Witamina K

Witamina K to w praktyce mieszanina różnych substancji, które dobrze działają i mają podobne właściwości. Są to rozpuszczalne w tłuszczach organiczne substancje chemiczne. Witamina K bierze udział w różnych procesach fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka. Na przykład jest bardzo ważny w krzepnięciu krwi. Konieczna jest synteza protrombiny – odbywa się w wątrobie. Witamina K jest również katalizatorem konwersji glutaminianu do sześciu białek przed wejściem do wątroby. Należy wspomnieć, że witamina K odgrywa ważną rolę w rozwoju i prawidłowym funkcjonowaniu układu kostnego. Wpływa na wchłanianie wapnia, jednocześnie stymulując proliferację komórek odpowiedzialnych za tworzenie kości. Jest często stosowany w profilaktyce i leczeniu osteoporozy. Dzienne zapotrzebowanie dla dorosłych wynosi od 60 do 80 mikrogramów dziennie. Witaminę K należy dostarczać organizmowi wraz z pożywieniem. W skrajnych przypadkach można stosować suplementy diety – muszą być wysokiej jakości i z odpowiedniego źródła. Maksymalna dzienna ilość nie powinna przekraczać 200 mikrogramów.

W jakich produktach znajdziemy witaminę K?

Wiemy już, czym jest witamina K, jakie ma właściwości i jakiego rodzaju. Teraz warto zapoznać się z produktami, w których można go znaleźć. Chcąc zadbać o umiar, powinniśmy uwzględnić w codziennej diecie następujące produkty: sałata, brukselka, brokuły, kapusta, szparagi, cukinia, wątróbka, jajka, szpinak, jarmuż, kalafior, burak, pietruszka, groszek, mleko , nabiał. Nie ma barier w stosowaniu suplementów diety zawierających witaminę K, które zyskują na popularności i mają zadowalającą biodostępność. Jednak przed ich zastosowaniem warto zapoznać się ze specjalistą, aby móc ustalić odpowiednią dawkę.

Co może powodować niedobór witaminy K?

W praktyce poważny niedobór witaminy K występuje bardzo rzadko. Jednak pacjenci, którzy mają problemy z wchłanianiem składników, mają chorobę wątroby lub otrzymują antybiotyki, są zagrożeni. Jeśli chodzi o najczęstsze objawy niedoboru, to z pewnością warto wspomnieć o zaburzeniach krzepnięcia, wydłużonym czasie gojenia nowych ran, pogorszeniu stanu kości, osteoporozie, obfitym krwawieniu i dysfunkcji jelit. Niedobór tej witaminy jest szczególnie niebezpieczny dla noworodków. Warto zauważyć, że dzieci nie mają odpowiednio rozwiniętej flory i dlatego nie mogą syntetyzować tej substancji. Niedobór może prowadzić do rozwoju zaburzeń krwotocznych u noworodków. Dlatego witamina K jest tak ważna.

Co się dzieje w przypadku przedawkowania witaminy K?

Zbyt dużo witaminy K jest rzadkością. Należy jednak zachować ostrożność stosując tego typu suplementy diety. Zwiększenie dawki bez uprzedniej konsultacji z lekarzem może prowadzić do różnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak wzmożone pocenie się, ból w klatce piersiowej, anemia, dysfunkcja chorobowa.