Co lepsze - sitodruk czy sublimacja?

Co lepsze – sitodruk czy sublimacja?

Drukowanie na odzieży sportowej lub firmowej własnych indywidualnych oznakowań, pozwala na wyróżnienie się w tłumie. Chyba każdy posiada jakąś bluzę lub koszulkę z logo firmy czy nazwą klubu sportowego. Nadruk może stanowić reklamę własnej działalności lub sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki. Decydując się na jego wykonanie należy wybrać metodę przeniesienia grafiki na tkaninę. Do najbardziej popularnych technik drukowania tkanin należą sitodruk i sublimacja. Która z nich będzie lepsza? Co wziąć pod uwagę, dokonując wyboru?

Metoda nadruku sublimacyjnego – zalety

Metoda nadruku sublimacyjnego pozwala na uzyskanie spektakularnych, wielokolorowych efektów wizualnych. Nadruk sublimacyjny na koszulkach nie zmienia właściwości samego materiału i nie zmniejsza ich funkcjonalności. Koszulki takie są odporne na rozciąganie, można je także normalnie prać bez ryzyka uszkodzenia znakowania.

Sublimacja daje niemal nieograniczone możliwości w zakresie samego projektu graficznego. Poziom jego skomplikowania czy szczegółowości nie ma wpływu na cenę – ta zależy wyłącznie od powierzchni nadruku.  Dzięki zastosowaniu tej techniki i drukowi w przestrzeni CMYK ograniczenia kolorystyczne niemal nie istnieją. Niektóre zakłady zajmujące się wykonywaniem nadruków umożliwiają również określenie koloru w skali PANTONE. Dzięki sublimacji, możliwe jest też osiągnięcie całego spektrum efektów wizualnych – cieniowania czy przejścia tonalne  nie stanowią tu żadnego problemu.

Nie ma  również wielkich ograniczeń jeśli chodzi o rozmiary nadruku. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku małych elementów, krawędzie grafiki mogą nie być tak ostre, jak np. w przypadku termotransferu,  gdzie są wycinane na ploterze. Im większe elementy, tym rozmycie krawędzi jest mniej widoczne.

Sublimacja  – ograniczenia

Białe koszulki poliestrowe z nadrukiem będą trwałe, a sam nadruk, nawet najbardziej skomplikowany i multikolorowy, będzie się świetnie prezentować.  Nie oznacza to jednak, że metoda ta jest zawsze najbardziej korzystna.  Istnieją dwa zasadnicze  ograniczenia w możliwości jej wykorzystania:

  • Ograniczenia materiałowe – nadruk sublimacyjny najlepiej wykonywać na materiale poliestrowym, naniesienie grafiki w ten sposób na tkaniny bawełniane nie jest jednak możliwe. Rozwiązaniem może być w takim przypadku zastosowanie mieszanek bawełny z włóknem poliestrowym;
  • Ograniczenia dotyczące koloru odzieży – nadruk sublimacyjny najlepiej wykonywać na tkaninach białych. Dobrze wyglądać będzie również czarny nadruk na kolorowym tle. W przypadku nadruków kolorowych na kolorowym tle dochodzi do nakładania się kolorów, a nadruki na czarnym tle w ogóle nie będą widoczne.

Chcąc przygotować odzież z własnym logo techniką sublimacji, trzeba więc pamiętać, że do tego celu nie będą się nadawać ani bawełniane bluzy, ani czarne koszulki, a żółty napis na czerwonym tle da ostatecznie pomarańczową grafikę.

Sitodruk – najważniejsze zalety

Druk sublimacyjny na tkaninach, chociaż niezwykle trwały i pozwalający na wykonywanie nawet bardzo skomplikowanych graficznie projektów, wiąże się z  ograniczeniami dotyczącymi materiału i koloru odzieży. Ograniczenia te nie występują w przypadku techniki sitodruku.

Sitodruk, polegający na znakowaniu ubrań specjalnymi farbami, daje możliwości wykonania nadruków na niemal wszystkich rodzajach tkanin – od bawełny po materiały poliestrowe. Nie ma również znaczenia kolor ubrań przeznaczonych do drukowania. Efekt będzie równie dobry na koszulkach  białych, jak I kolorowych.

Do niewątpliwych zalet techniki należy również możliwość określenia kolorów w sarkali PANTONE, co pozwala na nadruk w  głębokich, nasyconych barwach.  Dzięki farbom neonowym lub metalicznym, możliwe jest uzyskanie na strojach sportowych z własnym nadrukiem dodatkowych ciekawych efektów wizualnych.

Należy również wspomnieć o trwałości i wytrzymałości nadruków sitodrukowych, które w tej kwestii niewiele ustępują sublimacyjnym. Sitodruk nie pogarsza parametrów użytkowych tkaniny, a odzież można normalnie rozciągać oraz prać w zwykły sposób.

 Największa wada sitodruku – cena projektów wielokolorowych

Sitodruk wiąże się jednak z pewnym ograniczeniem w zakresie kolorystyki nadruków. Im więcej kolorów, tym  wyższy koszt znakowania. Jest to  bezpośrednią konsekwencją specyfiki wykonywania nadruków. Sitodruk polega na znakowaniu odzieży farbami, co wymaga przygotowania i naświetlania specjalnych matryc – osobnej dla każdego z użytych kolorów. Następnie dobierane są mieszanki barwników, odzież jest znakowana, a następnie suszona. Z tego względu im więcej kolorów, tych wyższy poziom pracochłonności i czasochłonności dla danego zlecenia. Z tego samego powodu sitodruk nie jest metodą  opłacalną ekonomicznie przy pojedynczych sztukach czy bardzo krótkich seriach odzieży.

Podsumowując – chcąc wykonać nadruki na stroje sportowe lub firmowe, należy uwzględnić rodzaj i kolor ubrań, ilość sztuk poddawanych nadrukowaniu oraz poziom skomplikowania i kolorystykę samego projektu. Zarówno sublimacja, jak i sitodruk, posiadają szereg zalet, dzięki którym możliwe jest osiągnięcie trwałych, efektownych rezultatów. Trzeba jednak pamiętać o ograniczeniach każdej z metod i dobrać odpowiednią dla swojego konkretnego zlecenia.