Beta karoten

Beta Karoten

Jaką rolę w naszym organizmie pełni beta karoten? Beta karoten znamy jako witaminę A, choć w rzeczywistości jest to jej prowitamina. Bez względu na to, czy przekształci się w witaminę A, czy też nie, przynosi wiele korzyści dla naszego zdrowia. Dlaczego jest tak istotny w codziennej diecie? Kiedy powinniśmy suplementować beta karoten?

Rola beta karotenu w organizmie człowieka

Beta karoten kojarzy nam się głównie z pozytywnym wpływem na cerę, a właściwie jej koloryt. Rzeczywiście, jeśli dostarczamy go do organizmu w odpowiednich dawkach, skóra nabiera pięknego, brzoskwiniowego koloru. Wygląda przy tym zdrowo i bardzo naturalnie. Niemniej jednak, jeśli dostarczymy zbyt wiele beta karotenu do organizmu, nasza skóra stanie się pomarańczowa – na szczęście mało estetyczny efekt znika po odstawieniu karotenu. Beta karoten pełni w naszym organizmie szereg innych ról, które przyczyniają się do jego prawidłowego funkcjonowania. Przykładowo, korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego, regulując przemianę materii. Pomaga również wzmacniać odporność, przez co chętnie sięgamy po niego w sezonie jesienno-zimowym. Powinny przyjmować go osoby, u których występuje wysoki poziom cholesterolu. Wszystko dlatego, że beta karoten posiada zdolność jego obniżenia, przez co tym samym zapobiega miażdżycy. Beta karoten pomaga redukować stres oksydacyjny, zapobiega też namnażaniu się wolnych rodników. Lekarze polecają zażywać go osobom po chemioterapii i radioterapii, o ile oczywiście nie występują żadne przeciwwskazania. Beta karoten chroni nas przed szkodliwym działaniem promieni UV. Zauważmy, że wiele krem z filtrem zawiera go w swoim składzie, lekarze polecają też stosować beta karoten w sezonie letnim osobom, które łatwo ulegają poparzeniom słonecznym.

Gdzie znajduje się beta karoten?

Beta karoten znajdziemy przede wszystkim w żywności. Jego podstawowym źródłem są pomarańczowe i czerwone owoce oraz warzywa. Najwięcej jest go w marchewce, którą możemy spożywać w różnych formach – na surowo, jako sok czy dodatek do potraw. Beta karoten znajdziemy też w dyni, pomidorach, batatach i w natce pietruszki. Jeśli chodzi o owoce, to powinniśmy sięgać po czereśnie, wiśnie, pomarańcze czy morele. Dobrym ich źródłem są też algi morskie. Beta karoten możemy więc uzupełnić, sięgając po surowe warzywa i owoce, soki, sosy przygotowane na ich bazie czy przeciery. Najtrudniej uzupełniać niedobory w sezonie zimowym, gdy dostęp do warzyw i owoców jest ograniczony. Wtedy też możemy sięgnąć po suplementy diety. Niektóre z nich to wyłącznie beta karoten, czasami połączony z witaminą A oraz E – takie produkty doskonale wpływają na kondycję naszej skóry. Inne to kompleksy witamin, wśród których znajduje się między innymi beta karoten.

Kiedy warto suplementować beta karoten?

Beta karotenPo beta karoten w formie suplementów diety najczęściej sięgamy w porze jesienno-zimowej, a także latem. W sezonie zwiększonej zachorowalności ma on za zadanie przede wszystkim wzmocnić nasz układ odpornościowy, latem zaś uchronić nas przed niekorzystnym działaniem promieni UV. Niemniej jednak, nie wszyscy muszą suplementować beta karoten. Wystarczające jego ilości jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi wraz z pożywieniem, dlatego też powinniśmy spożywać dużo warzyw i owoców, które są jego podstawowym źródłem. Jeśli jednak nasza dieta jest w nie uboga, co ma miejsce szczególnie zimą oraz na przednówku, możemy sięgnąć po różnego typu suplementy diety. Często brakuje nam wtedy także innych witamin, dlatego też dobrze sprawdzają się różnorodne ich kompleksy. Po suplementy diety z beta karotenem powinny sięgnąć też osoby, których dieta jest stosunkowo uboga, co wynika z niemożności przyjmowania większej ilości pokarmów. Często lekarze zalecają, aby beta karoten suplementowały osoby chore na nowotwory czy w okresie reemisji. Również seniorzy mogą sięgnąć po suplementy diety z beta karotenem. Jeśli zauważymy objawy niedoboru witaminy A, dobrze jest przez jakiś czas przyjmować ją w formie suplementu diety. Wszelkie niedobory trudno jest bowiem uzupełnić jedynie za pomocą diety. Suplementację odradza się natomiast małym dzieciom, nastolatkom czy kobietom w ciąży bądź w okresie karmienia piersią. Wtedy też szczegółowe postępowanie w przypadku niedoboru powinniśmy omówić z lekarzem prowadzącym.

Niedobór beta karotenu – czy jest groźny?

Wiemy już, jak beta karoten wpływa na nasz organizm, zadajmy więc sobie pytanie, czy jego niedobór rzeczywiście jest groźny? Pierwsze objawy braku beta karotenu w organizmie możemy zobaczyć na naszej skórze – staje się ona sucha i blada, przez co wygląda niezdrowo. Niedobory beta karotenu mogą skutkować oparzeniami słonecznymi, spadkiem nastroju czy zaburzeniami widzenia. Na dłuższą metę niedobór beta karotenu jest więc niebezpieczny, dlatego w razie wystąpienia niedoboru, warto sięgnąć po odpowiedni suplement diety. Z drugiej strony pamiętajmy, że beta karoten w nadmiarze niekorzystnie wpływa na funkcjonowanie nerek oraz wątroby. Nadmiar beta karotenu nie jest bowiem wydalany wraz z moczem, dlatego może wywierać bardzo niekorzystny wpływ na nasz organizm.